Głównym celem ustawy jest ograniczenie barier administracyjno-prawnych w procesie budowy mieszkań i skrócenie procesu inwestycyjnego co, zdaniem jej autorów, powinno umożliwić sprawną realizację programu Mieszkanie +. W praktyce regulacje zawarte w Ustawie zmierzają jedynie do zwiększenia dostępności terenów dla nowych inwestycji mieszkaniowych.
Tymczasem, należy podkreślić, że chłonność terenów przeznaczonych w uchwalonych dotychczas przez gminy planach miejscowych pod zabudowę mieszkaniową już w roku 2012 przekroczyła 60 milionów mieszkańców. Bilans ten jest udokumentowany. Potwierdzają go kolejne ekspertyzy i raporty, łącznie z opracowaniami Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN (2017) wykonanymi na zlecenie rządu oraz znaną ekspertyzą Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej i tegoż Instytutu (2014).
Ekspertyzy i wyniki projektów badawczych dotyczących mieszkalnictwa zwracają równocześnie uwagę, że głównym źródłem trudnej sytuacji mieszkaniowej w Polsce jest ograniczony popyt. Ma on bezpośredni związek z możliwościami finansowymi potencjalnych nabywców.
Projekt ustawy proponuje kilka racjonalnych zmian prawa, dotyczą one zwłaszcza szczegółowych, wybranych regulacji o charakterze proceduralnym.
Nie pozbawiony jest jednak wad.
Szczegółowe stanowisko FRDL w sprawie projektu Ustawy z dnia 15.03.2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących w załączniku.
28.03.2018
Stanowisko FRDL w sprawie projektu tzw. spec-ustawy mieszkaniowej
